logo
  • cz
  • en
  • About the Institute
    • Organizational structure
    • Our people
    • Scientific Council
    • International cooperation
    • History
  • Research
    • Current research
    • Completed research
  • Publications
    • IKSP editorial series
    • Articles
    • Others
  • Contacts

Trestní politika uplatňovaná v přípravném řízení

zpracovala: JUDr. Jana Hulmáková, Ph.D.

Zkrácené přípravné řízení a aplikace principu oportunity

Z hlediska hodnocení konkrétní trestní politiky má poměrně významný vliv, v jaké míře se v rámci přípravného řízení uplatňuje princip oportunity, tj, do jaké míry jsou využívány možnosti nestíhat trestné činy, o kterých se státní zástupce dozví, přestože jsou k tomu dány zákonné předpoklady.  Tyto možnosti se promítají v aplikaci tzv. odklonů bez další intervence, které spočívají v možnosti zastavit trestní stíhání (resp. odložit věc) pro neúčelnost a dále využívání odklonů s restorativními prvky. Důležité je též sledovat, do jaké míry jsou využívány instituty, které mají sloužit k naplnění zásady rychlosti řízení (projednání věci urychleně bez zbytečných průtahů). V tomto směru je zajímavé se zaměřit nejen na to, v jaké míře jsou využívány různé zrychlené formy trestního řízení, jako je např. zkrácené přípravné řízení (dále ZPŘ) či právně odklony v trestním řízení, včetně těch, které však vedou k odsouzení pachatele, jako jsou např. dohody o vině a trestu.

Graf 6: Vývoj aplikace zkráceného přípravného řízení (%)

Pramen: Přehledy o vyřízených stíhaných a podezřelých fyzických osobách dle státních zastupitelství; Ministerstvo spravedlnosti ČR, CSLAV

V prvních dvou letech sledovaného období bylo zkrácené přípravné řízení aplikováno výrazně častěji než standardní přípravné řízení – v téměř dvou třetinách případů (viz Graf 6). Velmi rozšířená aplikace zkráceného přípravného řízení souvisela se změnami právní úpravy, které rozšířily možnosti jeho aplikace, prostřednictvím novelizace TrŘ zákonem č. 274/2008 Sb., s účinností od 1. 12. 2009. V souvislosti s tím bylo již dříve možné také zaznamenat pokles odklonů s restorativními prvky (Hulmáková & Rozum, 2012) či problémy s dokazováním v řízení před soudem a k prodloužení délky řízení od zahájení úkonů trestního řízení (Zeman et al., 2013).


Od roku 2015 dochází zřejmě zejména v důsledku stanoviska Nejvyššího soudu ČR ze dne 25. 9. 2014, sp. zn. Tpjn 303/2014, k výraznému poklesu v jeho aplikaci.  Od té doby je až do roku 2021 využívání standardního a zkráceného přípravného řízení v zásadě vyrovnané. Od roku 2022 je však patrný poměrně výrazný nárůst, téměř stejný zvýšený podíl lze pak zaznamenat i v roce 2023.

Zvýšení podílu věcí vyřizovaných ve zkráceném přípravném řízení je poměrně překvapivé. V souvislosti s dekriminalizací se dal očekávat pokles počtů bagatelních majetkových trestných činů, tedy věcí typicky projednávaných v přípravném řízení. Na druhou stranu je třeba říct, že s ohledem na inflaci se zřejmě vliv dekriminalizace snížil. Vysvětlit nárůst využívání zkráceného přípravného řízení v posledních dvou letech nelze ani nárůstem registrované kriminality (zde), neboť sice v posledních dvou letech došlo k nárůstu, nicméně počty skutků jsou stále nižší, než byly v období před pandemií covid-19, kdy se podíl zkrácených přípravných řízení pohyboval kolem 50 %.

Z hlediska struktury rozhodnutí v přípravném řízení po celé sledované období jednoznačně převažují případy, kdy se věc dostává do soudního stádia řízení, a to buď na základě obžaloby, návrhu na potrestání či návrhu na schválení dohody o vině a trestu – pohybuje se mezi 83-86 %. Podíl případů, kdy státní zástupci využívají principu oportunity, a to jak prostřednictvím odklonů s restorativními prvky, tak i odklonů pro neúčelnost bez další intervence, se po celou dobu také příliš nemění a je poměrně nízký.

Další informace o přípravném řízení, včetně např. délek řízení, poskytují podrobně každoroční Zprávy o činnosti státních zastupitelství za příslušný rok.

Graf 7: Druhy rozhodnutí v přípravném řízení včetně ZPŘ z celkového počtu vyřízených stíhaných a podezřelých fyzických osob (v %)

Pramen: Přehledy ze statistických listů SZ o fyzických osobách – Přehledy o počtu rozhodnutí, Ministerstvo spravedlnosti ČR, CSLAV

f668bd78-untitled-1-1.jpeg

Celý text je ke stažení zde

< Sankční politika uplatňovaná soudy
Trestní a sankční politika - obecné trendy >

Institut
pro kriminologii
a sociální prevenci

Logo IKSP

Logo Msp

Na textové, obrazové, audio i video materiály se vztahují podmínky licence CC BY-NC-ND 4.0

2023 | eclair | pagebuilder

logo
Homepage
About the Institute Submenu
Organizational structure
Our people
Scientific Council
International cooperation
History
Research Submenu
Current research
Completed research
Publications Submenu
IKSP editorial series
Articles
Others
Contacts
  • cz
  • en
×

Pouze nutné cookies
Vlastní nastaveni
Povolit všechny cookies