logo
  • cz
  • en
  • About the Institute
    • Organizational structure
    • Our people
    • Scientific Council
    • International cooperation
    • History
  • Research
    • Current research
    • Completed research
  • Publications
    • IKSP editorial series
    • Articles
    • Others
  • Contacts

Trendy kriminality a sankční politiky v České republice v roce 2023

Sledování vývoje trestné činnosti a ukládaných sankcí patří k tradičním výzkumných aktivitám v IKSP. Data pro naše analýzy jsou čerpána jak z existujících databází, tak vlastních výzkumů či ze sekundárních analýz dalších relevantních pramenů. Ke zvýšení aktuálnosti analyzovaných údajů budou data a komentáře nově publikovány zde (on-line), nicméně vybrané výsledky budeme prezentovat též v textové verzi, v podobě ucelených kapitol, a to nejen v rámci publikační činnosti IKSP.

Statě

Zpracované statě jsou výsledkem dílčích výzkumných šetření, které svým zaměřením reflektují významné a aktuální jevy v oblasti trestní politiky a témata ze souvisejících oblastí, která v rámci současného střednědobého plánu výzkumné činnosti IKSP nebyla zařazena jako samostatně řešené projekty. Jde však o témata, kterým se obvykle dlouhodobě věnujeme, jako je např. vývoj organizovaného zločinu, nelegální migrace, kriminalita cizinců, problematika postihu mladistvých pachatelů, vývoj drogové scény, aktuální problémy v oblasti sexuálně motivované kriminality nebo monitoring fungování tzv. otevřené věznice.

a14f4cbf-5fwd8jxe.png

Statistiky

Cílem údajů a komentářů, prezentovaných v této části, je pravidelně zpřístupňovat v soustředěné podobě data k vývoji kriminality za zhruba desetileté předchozí období a komentáře k těmto datům, založené na delších vývojových řadách. Tato data a komentáře tvoří pohled na určitý kontext vývoje kriminality a následně trestní politiky. Data vycházejí především z dostupných statistických údajů resortů spravedlnosti, vnitra, Vězeňské služby, Probační a mediační služby, včetně tzv. nestandardních, zpracovávaných na žádost IKSP. Publikace využívá také výroční dokumenty Nejvyššího státního zastupitelství a vlády ČR, údaje publikované Českým statistickým úřadem, a další.

Při interpretaci statistických údajů o trestní a sankční politice je třeba brát v potaz řadu faktorů, které je mohou výrazně ovlivňovat. Jedná se zejména o transformaci metodiky záznamů v policejních statistikách ohledně stíhaných osob od roku 2016 (změny ohledně započítávání trestné činnosti nebo věku)1 a úpravy policejní takticko-statistické klasifikace od 1. 1. 2021 včetně optimalizace statistického vykazování2. V neposlední řadě stav evidované trestné činnosti v létech 2020 a 2021 ovlivnila specifická opatření v rámci covidové pandemie. 

Dále se především jedná o legislativní změny, které mají přímý dopad na trestní a sankční politiku. V počátku sledovaného období se projevily významné změny v této oblasti, v souvislosti s účinností trestního zákoníku (TrZ), včetně zavedení nových alternativních trestů, ale také zpřísnění trestního postihu v případech recidivy. Další významnou změnou bylo zavedení trestní odpovědnosti právnických osob v roce 2012. Významné byly změny v souvislosti s novelou TrZ č. 333/2020 Sb., účinnou od října 2020, kdy došlo ke zdvojnásobení hranic trestným činem způsobené škody. V úvahu je třeba vzít i některé další novelizace trestního zákoníku a trestního řádu (TrŘ), které se promítaly zejména v oblasti ukládání a výkonu sankcí3.

V rámci novely TrZ č. 333/2020 Sb., však byly přijaty i některé další změny právní úpravy, které mají vliv na trestní, resp. sankční politiku, např. zjednodušení podmínek pro realizaci dohod o vině a trestu, změny v oblasti přeměn alternativních trestů, zavedení možnosti alternativ k potrestání u trestního příkazu, zpřesnění podmínek pro ukládání dalšího trestu v případě dosud nevykonaných předchozích trestů. Význam z hlediska ukládání majetkových sankcí mohlo mít též přijetí zákona o použití peněžitých prostředků z majetkových trestních sankcí uložených v trestním řízení, a její novelizace4 či zavedení nového druhu trestu zákazu držení a chovu zvířat s účinností od 1. 6. 2020.

Poslední významnou novelizací v tomto směru, která by se měla projevit především v oblasti  sankční politiky byla poměrně rozsáhlá novelizace TrZ, TrŘ, zákona o Probační a mediační službě a dalších zákonů zákonem č. 220/2021 Sb.,5 která se odrazila především ve změnách v rámci výkonu rozhodnutí některých alternativních sankcí, které mají dle důvodové zprávy k tomuto zákonu především přispět k vyšší efektivitě vykonávacího řízení snížením administrativního zatížení, racionalizací postupů a změnou postavení Probační a mediační služby (PMS). Konkrétně např. zakotvila možnost zrušit dohled či uložené přiměřené povinnosti či přiměřená omezení s ohledem na aktuální situaci a chování odsouzeného při výkonu alternativních sankcí se kterými byly uloženy, posílila působnost a kompetence PMS, především v oblasti vykonávacího řízení. Zároveň došlo ke zrušení dohledu PMS nad výkonem některých přiměřených povinností či omezeními. Rozšířily se též možnosti individualizace některých dalších alternativních sankcí a odklonů s restorativními prvky, spočívající v možnosti jejich kombinace s dohledem probačního úředníka. Zavedla se též možnost kombinace podmíněného odsouzení s povinností zdržoval se ve stanoveném časovém období v určeném obydlí nebo jeho části. K určitým změnám došlo také v případě podmíněného propuštění a u odklonů s restorativními prvky a také v souvislosti s úpravou náhradního trestu odnětí svobody v případě porušení podmínek domácího vězení aj. Velká část těchto změn byla zakotvena s účinností od 1. 1. 2022. Nicméně některé z nich již s účinností od 1. 7. 2021, některé naopak až s účinností od 1. 4. 2024,  možnost ukládání terapeutických programů pro řidiče a s tím spojená problematika. 

Dalším výrazným faktorem především v oblasti trestní politiky byla amnestie prezidenta republiky v roce 2013.

Odkazy

Trestní a sankční politika v roce 2023

Seznam pojmů a zkratek
Přílohy - tabulky
Výkon trestních sankcí
zpracovala: JUDr. Jana Hulmáková, Ph.D.
Sankční politika uplatňovaná soudy
zpracovala: JUDr. Jana Hulmáková, Ph.D.
Trestní a sankční politika uplatňovaná v přípravném řízení
zpracovala: JUDr. Jana Hulmáková Ph.D.
Trestní a sankční politika - obecné trendy
garant: JUDr. Jana Hulmáková, Ph.D.
Trendy kriminality v České republice v roce 2023
zpracovala: JUDr. Simona Diblíková
Extremismus
garant: Mgr. Jakub Holas
Drogová kriminalita
garant: JUDr. Petr Zeman, Ph.D.
Sexuální kriminalita a jejím postih
garant: PhDr. Šárka Blatníková
Vývoj organizovaného zločinu
garant: PhDr. Miroslav Scheinost
Názory veřejnosti (kriminalita, prevence, bezpečnostní politika)
garant: Mgr. Jakub Holas
Kyberkriminalita
garant: Mgr. Kateřina Kudrlová, Ph.D.
Kriminalita cizinců a migrace
garant: PhDr. Miroslav Scheinost
Hospodářská kriminalita
garant: Scheinost
Kriminalita a postih mladistvých do 18 let věku
garant: Hulmáková
Kriminalita právnických osob
garant: Hulmáková
Otevřené věznice
garant: Biedermanová
Účinnost sankcí
garant: Mgr. Jan Rozum
Výbrané problémy vězeňství (vývoj vězeňské populace aj.)
garant: Mgr. Tereza Raszková

Trendy kriminality a kontinuální monitoring

Seznam pojmů a zkratek
Přílohy - tabulky
Výkon trestních sankcí
zpracovala: JUDr. Jana Hulmáková, Ph.D.
Sankční politika uplatňovaná soudy
zpracovala: JUDr. Jana Hulmáková, Ph.D.
Trestní a sankční politika uplatňovaná v přípravném řízení
zpracovala: JUDr. Jana Hulmáková Ph.D.
Trestní a sankční politika - obecné trendy
garant: JUDr. Jana Hulmáková, Ph.D.
Trendy kriminality v České republice v roce 2023
zpracovala: JUDr. Simona Diblíková
Extremismus
garant: Mgr. Jakub Holas
Drogová kriminalita
garant: JUDr. Petr Zeman, Ph.D.
(sekundární drogová kriminalita)
Sexuální kriminalita a jejím postih
garant: PhDr. Šárka Blatníková
Vývoj organizovaného zločinu
garant: PhDr. Miroslav Scheinost
Názory veřejnosti (kriminalita, prevence, bezpečnostní politika)
garant: Mgr. Jakub Holas
Kyberkriminalita
garant: Mgr. Kateřina Kudrlová, Ph.D.
Kriminalita cizinců a migrace
garant: PhDr. Miroslav Scheinost
Hospodářská kriminalita
garant: Scheinost
Kriminalita a postih mladistvých do 18 let věku
garant: Hulmáková
Kriminalita právnických osob
garant: Hulmáková
Otevřené věznice
garant: Biedermanová
Účinnost sankcí
garant: Mgr. Jan Rozum
(nadužívání represe, alternativní tresty, postih recidivních krádeží)
Výbrané problémy vězeňství (vývoj vězeňské populace aj.)
garant: Mgr. Tereza Raszková

Celá studie je ke stažení zde >

Na textové a obrazované materiály se vztahují podmínky licence CC BY-NC-ND 4.0

Institut
pro kriminologii
a sociální prevenci

Logo IKSP

Logo Msp

Na textové, obrazové, audio i video materiály se vztahují podmínky licence CC BY-NC-ND 4.0

2023 | eclair | pagebuilder

logo
Homepage
About the Institute Submenu
Organizational structure
Our people
Scientific Council
International cooperation
History
Research Submenu
Current research
Completed research
Publications Submenu
IKSP editorial series
Articles
Others
Contacts
  • cz
  • en
×

Pouze nutné cookies
Vlastní nastaveni
Povolit všechny cookies